Mitt Karibiske eventyr av Måns Zelmerlöw

onsdag, 29 august 2018 / Published in Seilingshistorier

[DAG 1]
Karibien. Et sted hentet fra et eventyr. Etter en morgenflyging fra Puerto Rico over det klare blå vannet, var det på tide for oss å sjekke inn på katamaranen vår som vi bare har sett på Navigares web-sider før.
For en seilbåt! Solnedgangen nærmet, da kaptein Lindberg lettet ankeret og styrte til den spanske byen ved Virgin Gorda. Vi sankret katamaranen vår trygt og gikk for å sjekke ut nattelivet til Cocomayo.

Noen av oss gikk ...

Navigare Yachting BVI Blog

[DAG 2]

Vi startet neste morgen med litt kaffe og prøvde å få litt energi tilbake på grunn av den sene kvelden, før eventyret vårt til Bitter End startet. Alt var så fredelig og vakkert ute på vannet, men som lyn fra blå himmel, bokstavelig talt, vendte alt rundt oss til tordenvær.

Det var så kraftig regn at det begrenset sikten vårog vi kunne bare se en halv meter fra båten. En av oss, vel den minst rasjonelle, ønsket til og med å forlate båten, kanskje ikke den smarteste løsningen. Noen minutter senere vendte den blå himmelen som vi ønsket oss tilbake, og Bitter End var rett foran oss.

Det var en så vakker, men virkelig liten havn, eller burde jeg si pier. Vi så på solnedgangen og vi var alle målløse. Vi spiste en fantastisk fiskemiddag på en av restaurantene i nærheten av havnen. Vel, fyren som jeg nevnte tidligere, den minst rasjonelle, han hadde pasta. Da vi alle var mette bestemte vi oss for å se på en amerikansk fotball og drikke whisky - selvfølgelig single malt.

[DAG 3]

Akkurat da vi trodde at en øy ikke kunne bli vakrere, gikk vi i land på øya Anegada, også kjent som crawfish-paradiset (hvis du ikke er en crawfish selv). Jeg nevnte at vi var målløse kvelden før vi satt og så på solnedgangen, men dette, dette var helt uvirkelig.
Vi ankret opp på sørsiden av den flate øya Anegada og dro i land. Dagen / natten vi tilbragte på Anegada var en av de bedre i livene våre. Vi leide fire scootere og kjørte til de intakte strendene i Loblolly Bay
Vi fikk muligheten til å svømme med skilpadder og løvefisk. Selvfølgelig fant vi også den karibiske pilsen som vi nippet til mens vi så på den vakre solnedgangen.
WOW!

[DAG 4]

Da vi kom til dag fire var det tid for oss å snorkle. Vi seilte til Baths hvor hele selskapet vårt dykket ned i det krystallklare blå vannet akkurat da kaptein Lindberg ankret opp.
Vi brukte en tradisjonell snorkel som utstyr. Blant alle steinene fikk jeg muligheten til å se en havskilpadde, men siden jeg var den eneste som så den fikk jeg tydeligvis mistillit. Jeg tror du også kaller det sjalusi fra de andre.
Etter en hel dag med snorkling var det på tide for oss å fortsette til vår destinasjon for natten, Beef Island. Når vi nådde målet vårt, følte vi oss alle veldig slitne, så vi bestemte oss for å spise middag på båten og vertinnen vår , Greta lagde en fantastisk fiskerett.
Apropos fisk, under middagen så vi 2-3 meter lange Tarpons svømme under katamaranen vår. Skipperen vår, Lindberg, sa at vi først skulle prioritere sikkerhet, så vi brukte anbefalingen hans som en unnskyldning for ikke å svømme med Tarpons.
Vi er en gjeng med feiginger ...

[DAG 5]

Å våkne opp på dag fem var fantastisk, fordi vi visste at vi hadde mer snorkling på vår daglige agenda. Kaptein Lindberg seilte mot Norman Island Caves og hele selskapet satt i cockpiten og spilte poker, hørte på musikk og spilte quiz. Vi svømte i øde grotter, og jeg tror at vi alle følte oss som sanne oppdagere.
Det var den perfekte aktiviteten for oss. Ettermiddagen førte oss til vakre Peter Island der Jesper og familien inviterte oss til middag. Alt føltes så uvirkelig mens du vandret langs paradisstranden med gekkoer i vegetasjonen.
Håndflatene svingte så fredelig og tennisbanen så veldig innbydende ut. En legendarisk dobbel fant sted og energinivået var definitivt på topp. Damene gikk på spa. Alt var med andre ord i orden. Senere samme dag møtte vi Jesper og familien og spiste en ekstraordinær middag.
Vi endte nok en natt med godt selskap i de britiske jomfruøyene.

[DAG 6]

Dagen etter, vår nest siste dag, bød på en perfekt dag for seiling, med en motvind på 8-9 knop. Vi seilte mot Den hvite bukten på Jost Van Dyke der Ivan's Stress Free bar ventet på oss. Det var ikke veldig "stressfritt" for Felix og Fredrik som måtte ta jolla for å gjøre en bestilling. Det var klart det ikke var det enkleste de har gjort, å legge til med jolle etter en drink eller to for mye.
Fredrik var våt når de kom tilbake til båten og fortalte om eventyret deres. Vi spiste middag på en restaurant før vi møtte Yacht Week på Foxys, og festen varte hele natten. Jeg tror det var den lokale drikken “Smertestillende” som gjorde det mulig for oss å fortsette. Muskatnøtt er tydeligvis noe de setter pris på her på BVI ... Vi måtte klatre over åser og fjell for å komme tilbake til båten mot slutten av natten.
En beslutning jeg hardt sto ved mens jeg så på drosjene kjørte forbi oss.

[DAG 7]

Å våkne opp den siste dagen vår var så trist, fordi vi visste at vi måtte forlate yachten Maja. Jeg innrømmer at jeg liksom fryktet denne dagen bare fordi jeg måtte si farvel til mannskapet og alle vennene mine. Det eneste som holdt meg gående, og jeg tror jeg kan snakke for vennene mine, var Soggy Dollar.
Et sted i White Bay som jeg vil beskrive som hjertet av karibisk glede. Vi spiste fish and chips som var så godt at den britiske befolkningen bare kunne drømme om det. Vi ble også ganske dype, og tvang oss alle til å snakke om skoleårene våre, og det var en fin måte å bli bedre kjent med hverandre.
Jeg fortalte dem om opprøreren jeg var, da jeg sang i et kor, ha-ha. Vi ville aldri at denne dagen skulle avsluttes, men vi måtte møte sannheten om at turen var kommet til en slutt. Kaptein Lindberg lettet ankeret og styrte mot Norman Island og Bight Bay hvor vi endelig fikk muligheten til å spise pg vi bestilte to flaser vn og jublet for en fantastisk uke.